- Julkaistu
Autovero - joko olisi väliaikaisuuden loppu?
- Kirjoittajat

- Nimi
- Kaksi bittiä
Väliaikainen autovero
Suomeen lanseerattiin uusi autovero, joka tuli voimaan 1. tammikuuta 1958. Eduskunnan ilmoituksen mukaan autoveron oli tarkoitus olla väliaikainen vero, jolla paikattiin sen hetkistä valtion talouden alijäämää. Verosta kuulema pyrittäisiin luopumaan varsinkin halvempien hintaluokan autojen osalta, kunhan valtion talous saataisiin tasapainoon. Osa autoista kuten maastoautot kuitenkin vapautettiin verosta, koska niillä oli tärkeä rooli esimerkiksi metsätöissä ja puolustusvoimien ajoneuvoina. Lopulta autoverosta kuitenkin tehtiin pysyvä vuonna 1967.
Autovero on tuottanut valtiolle jopa miljardi euroa vuodessa, eli se on ollut valtiolle merkittävämpi tulon lähde kuin uusista autoista perittävä arvonlisävero. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikista maahantuoduista henkilö- ja pakettiautoista ja moottoripyöristä maksetaan autoveroa, mutta ei arvonlisäveroa. Myös ajoneuvovero on jäänyt aikoinaan autoveron taakse tuotossa, mutta nykyään autoveron tuotto on laskenut merkittävästi, eikä ajoneuvoveroon ole tullut muutoksia.

Lähde: 1
ELV-sotku
Vuosien 2002-2005 välisenä aikana EU-alueelta tuotujen käytettyjen ajoneuvojen autoverosta täytyi maksaa lisäksi arvonlisäveroa eli niin sanottua "ei arvonlisäveroa" eli "elviä". Asia johti korkeimpaan oikeuteen, joka katsoi "elvin" keräämiseen olleen lainvastaista, mutta silloin autoverotuksesta vastannut Tulli ei suostunut maksamaan takaisin väärin kerättyjä veroja. "Elvin" kerääminen lopetettiin jo kuitenkin vuonna 2009, koska EY:n tuomioistuin langetti sen väärin perustein keräämisestä tuomion.
Tässäkin tapauksessa nähdään Suomen viranomaisten kyvyttömyys myöntää omat virheensä sekä haluttomuus korjata väärin perustein kerättyjä veroja tai maksaa asianomaisille korvauksia. Mieleen muistuu panimomaailmasta Lappeenrannan Panimon tapaus, jossa Tulli näki Hartwallin 20% osuuden panimosta liian suureksi ja ei myöntänyt Lappeenrannan Panimolle pienpanimon veroetua. Hallinto-oikeuden Tullin päätöksen kumoava tuomio tuli kuitenkin liian myöhään ja yritys teki konkurssin ennen positiivista uutista. Lopulta 500 000 litraa olutta kaadettiin Saimaaseen, koska yrityksellä ei ollut varaa pullottaa olutta 2. Vastaavia tapauksia on useita pelkästään panimoalalla.
Oluen ja autoilun sekoittamisesta päästäisiin helposti tangettiin, jossa käytäisiin läpi naurettavia lakeja ja tulkintoja alkoholin mainostamisesta, mutta jätetään se toiseen kertaan. Suomessa on kielletty yhdistämästä autoilua ja alkoholia, joten esimerkiksi AleSmith Speedway Stout olutta ei pitkään saanut myydä Suomessa, koska Speedway viittaa autoiluun. Myös yksi olutmainos taidettiin muistini mukaan kieltää, koska siinä mies ajoi vuoristoon autolla juomaan oluen, mutta koska mainoksesta ei käynyt ilmi miten henkilö pääsee pois vuoristosta ajamatta autoa alkoholin vaikutuksen alaisena, mainos oli kiellettävä
Autoveron määritys
Tulilla ja nykyisin Verovirastolla on käytössä monimutkainen järjestelmä autoveron määritykseen ja vero.fi mukaan "Autoveron määrä riippuu auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta Suomen markkinoilla sekä päästölukemasta (CO2)". Moottoripyörien autovero riippuu moottoripyörän kuutiotilavuudesta 3. Veroprosentti vaihtelee 2,7% ja 50% välillä. 2021 syksyn jälkeen valmistetuista täyssähköautoista ei kuitenkaan makseta ollenkaan veroa. Lopulliseen autoveron euromäärään vaikuttaa alentavasti ajoneuvon ikä ja ajetut kilometrit, jotka luonnollisesti vaikuttavat "yleiseen vähittäismyyntiarvoon". Ajoneuvon ikä määrittelee sen miten paljon autoveroa nähdään olevan jäljellä autossa siitä laskettuna, kuinka paljon autoveroa kyseisestä autosta olisi kannettu uutena Suomeen rekisteröitäessä ja kilometrit taas vaikuttavat suuntaan tai toiseen riippuen muiden myynnissä olevien autojen ajomäärästä.
Edellämainitusta jäljellä olevan veron laskemisesta on myös käyty vääntöä oikeudessa esimerkiksi tässä tapauksessa korkeimmassa hallinto-oikeudessa 2014, missä henkilön tuomasta autosta oli peritty 42,6% veroa kun uutena siitä olisi peritty vain 25% autoveroa. KHO hylkäsi hakemuksen, koska se oli jätetty liian myöhään, mutta päätöksessä todettiin, että korkempi vero oli syrjivä, koska se ohjaa henkilöä hankkimaan auton Suomesta toisen EU-jäsenmaan sijasta.
Esimerkkinä hain autoveropäätöksistä BMW E46 330i Coupe vuosimalleista 2000-2005.

Lähde: 4
Taulukosta pistää silmään se, että alin auto on huomattavasti pienemmällä verotusarvolla kuin kaksi muuta vaikka sen ikä on ollut verotushetkellä pari vuotta vähemmän kuin kahdella muulla. Ajomäärä on vain 3% suurempi kuin ylimmällä ja 23% enemmän kuin keskimmäisellä, joten huomattavaa eroa varsinkaan toiseen autoon ei ole, mikä selittäisi eron verotusarvossa. Kaksi ylempää autoa ovat ajomäärään ja ikään suhteutettuna arvotettu samalla suhteella, eli uudempi ja vähemmän ajettu on saanut hieman korkeamman verotusarvon ja siten enemmän autoveroa kuin vanhempi ja enemmän ajettu. Alimman auton verotusarvon eroa selittää varmasti vain auton yleinen kunto, joka on ollut huomattavasti huonompi kuin kahdella muulla. Vaihtoehtoisesti Tulli on tehnyt virheen verotusarvon määrittämisessä 2022 ja 2024 maahantuotujen autojen verotusarvo on liian korkea tai 2022 se on ollut liian matala.
Tulli ilmeisesti piti (oletan myös verottajan näin tekevän) jonkinlaista tilastoa Suomessa myytävistä käytetyistä autoista ja niiden hinnoista ja määrittelee maahantuotavan käytetyn auton verotusarvon niiden tilastojen perusteella. Autofoorumeilla onkin vitsailtu siitä, että Nettiautossa ja muilla myyntialuistoilla huomattavan korkeilla hinnoilla myytävävänä, eli näytteillä, olevat harrasteautot vaikuttavat korottavasti vastaavien automallien verotusarvoon, vaikka näitä kyseisiä harrasteautoja ei ole tarkoituskaan myydää ainakaan sillä hinnalla.
Autoveron tuotto
Autoveron tuotto on laskenut jo useampana vuonna ja varsinkin kiristyneet päästövaatimukset ovat laskeneet päästöpohjaisen veron tuottoa selvästi. Kannetun autoveron määrä on lähestulkoon puolittunut vuodesta 2022 vuoteen 2024 verrattuna kun vuonna 2022 veroa kerättiin noin 503 miljoonaa ja vuonna 2024 enää noin 298 miljoonaa. Osasyynä tähän laskuun on myös uusien autojen myynnin lasku, mutta pääasiassa syynä on varmasti myytyjen ja maahantuotujen autojen päästöjen pieneneminen, sähköautojen autoverottomuus ja hybridien pienemmät veroprosentit.
Vuonna 2022 uusia henkilöautoja rekisteröitiin noin 82 000 kappaletta, kun vastaava luku vuonna 2024 oli noin 74 000 kappaletta 5. Käytettyjen henkilöautojen maahantuonti vastaavasti oli vuonna 2022 noin 41 500 ja 2024 noin 43 200 kappaletta 6. Luvuista voi päätellä, että vaikka uusien henkilöautojen myynti on laskenut noin 10% ja käytettyjen maahantuonti on kasvanut noin 4% ja vastaavasti autoveron tuotto on laskenut huomattavasti enemmän (41%), niin autoverokertymän laskun taustalla on todellakin maahantuotujen ja uusien autojen päästöjen putoaminen. Tässä laskelmassa ei otettu huomioon paketti- ja muita ajoneuvoja, mutta niiden määrät ovat huomattavasti pienempiä kuin henkilöautojen, joten vaikutus autoveron kokonaismäärään on pieni.

Lähde: 7
Vuonna 2024 Suomeen rekisteröitiin uusia henkilöautoja yhteensä 74 072 kappaletta. Kaikenkaikkiaan uusia ajoneuvoja rekisteröitiin 129 384 kappaletta. Samaan aikaan käytettyjä henkilöautojen tuotiin maahan 43 227 kappaletta. Uusien ja käytettyjen henkilöautojen määrä oli siis yhteensä 117 299 kappaletta 8. Pelkästään tälle määrälle jaettuna vuoden 2024 autoverotuotto tarkottaisi noin 2 500 euroa per henkilöauto. Autoveroa on tietysti kannettu uusista pakettiautoista sekä moottoripyöristä, mutta niiden määrät uutena myytynä ja käytettynä maahantuotuna on vain noin 15 000 kappaletta yhteensä, joten autoveron määrä per ajoneuvo ei muutu merkittävästi.
Sähköautoja ensirekisteröitiin 23 486 kappaletta vuonna 2024 9 ja käytettynä niitä tuotiin maahan 14 048 kappaletta 10, mutta käytettyjen sähköautojen vuosimallista ei ole tietoa, joten kaikki eivät välttämättä ole täysin autoverottomia. Joka tapauksessa autoveron määrä sähköautolla on ollut hyvin pieni. Jos edellä mainituista luvuista puhdistaa sähköautot, jäljelle jää noin 95 000 ajoneuvoa. Tällöin keskimääräinen autovero ajoneuvoa kohti nousee noin 3 100 euroon. Jos laskelmassa ottaisi vielä huomioon hybridiautot, joiden autovero on myös pienempi kuin perinteisillä polttomoottoriautoilla, keskimääräinen autovero nousisi vielä jonkin verran.
Autoveron tulevaisuus
Kannetun autoveron määrän trendi ei tule tästä kääntymään parempaan suuntaan valtion kannalta, vaan summa tulee lähenemään nollaa. Veron tuotto ei kuitenkaan koskaan menisi täysin nollaan, koska polttomoottoriautoja ja hybridejä tullaan edelleen myymään ja maahantuomaan jatkossakin, mutta merkittäviä verokertymiä ei autoveron osalta tulla enää näkemään. Ainoita Marinin hallituksen aikaansaamia päätöksiä, josta olen ollut täysin samaa mieltä, on autoveron poistaminen kokonaan sähköautoilta.
Olen pettynyt, että nykyinen hallitus ei halua auttaa huonossa tilanteessa olevaa autokauppaa poistamalla autoveroa kokonaan. Autoveron poisto pienentäisi verotuloja vain alle 300 miljoonaa, mutta piristäisi varmasti autokauppaa huomattavasti ja lisääntynyt arvonlisäverotuotto paikkaisi varmasti osan autoveron poistosta lisääntyneen uusien autojen myynnin kautta. Molemmat päähallituspuolueet ovat kuitenkin julkisesti puhuneet autoveron poistosta, mutta silti asiaan ei saada mitään muutosta. Tietysti uutinen autoveron poistamisesta tulisi aiheuttamaan autokaupassa hetkellisen tauon, koska ihmiset odottaisivat hinnan alennuksia, mutta pitkällä aikavälillä autoveron poistaminen hyödyttäisi varmasti autokauppaa.
Kuten edellä laskin, keskimäärin autovero per ajoneuvo on noin 3000, mutta täytyy huomioida, että halvemmissa ja pienempimoottorisissa autoissa autovero on huomattavasti pienempi. Lisäksi iso osa uusista autoista on nykyään hybridejä, joten puhtaasti polttomoottorilla kulkevia autoja on vaikea löytää.
Halvin ei-hybridi BMW on 3-sarjan sedan, jonka perusversio 320i A xDrive Active Edition alkaen hinnat (sis. ALV) on 47 690 euroa, jonka päälle lätkäistään autoveroa 9837,87 euroa 11. Vastaavasti Volkswagenin halvin ei-hybridi on Volkswagen Taigo alkaen hintaan 21 320 euroa. Autoveroa tälle autolle tulisi arviolta 2088,63 euroa eli kokonaissumma olisi 23 408,63 euroa 12.
Totta kai, aina kun autoveron poistoa nostetaan esille, heitetään ilmoille ne kommentit "no mutku rikkaat saa enemmän, koska niiden autot maksaa enemmän ja niissä on isommat päästöt". Melkein 10 000 euron autovero hinnat alkaen 3-sarjan BMW:stä on kuitenkin ryöstö eikä kyseessä ole edes "rikkaiden auto" vaan perus hieman keskivertopalkansaajaa paremmin tienaavan auto. Otetaan huomioon, että jokainen lisävaruste tämän "hinnat alkaen" hinnan päälle kerryttää myös autoveroa samalla prosentilla. Eli se mukiteline lisävarusteena maksaa enemmän M3-sarjan BMW:ssä kuin 3-sarjan halvimmassa mallissa vain sen takia, että M3:n veroprosentti on korkeampi.
Toisekseen, paremmin tienaavat maksavat jo jokaisesta asiasta enemmän veroja absoluuttisesti, joten autoveron poistaminen ei ole mikään suuri epäreiluus. Samaa vinkumista nähtiin jo ansiotuloveron progression loiventamisen yhteydessä, koska moni ei tuntunut tajuavan sitä, että pienituloisimmat eivät edes maksa ansiotuloveroa (valtion veroa), joten heidän ansiotuloveroa on hankala laskea.
Realiteetit
Autovero olisi joutanut historiaan jo viimeistään siinä vaiheessa kun Ruotsi luopui autoverosta vuonna 1996, mutta nyt saamme sentään nauttia yhdestä Euroopan vanhimmista autokannoista. Seuraava hallitus tuskin tulee koskemaan autoveroon, koska edessä on edelleen paljon valtion budjetin sopeuttamista, joten saamme todennäköisesti odottaa autoverosta luopumista vielä pitkään.
Footnotes
Valtion verotulot tieliikenteestä 2009 - 2016 Viitattu 17.11.2025 ↩
Mäskiä ja mätkyjä – pienpanimoissa kuohuu oluen lisäksi verokärhämä Viitattu 17.11.2025 ↩
Autoveron määrä ja autoverolaskuri Viitattu 17.11.2025 ↩
Tuontipalvelu - Autoveropäätökset Viitattu 17.11.2025 ↩
Ajoneuvojen ensirekisteröinnit, 1960-2024, Tilastokeskus Viitattu 17.11.2025 ↩
Käytettynä maahantuodut ajoneuvot, 2014-2024, Tilastokeskus Viitattu 17.11.2025 ↩
Autoveron tuotto valtiolle laski 22 prosenttia vuonna 2024 – syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku Viitattu 17.11.2025 ↩
Vuonna 2024 Manner-Suomessa ensirekisteröitiin 74 072 uutta henkilöautoa Viitattu 17.11.2025 ↩
11ck -- Autojen ensirekisteröinnit käyttövoiman mukaan, 1990-2024 Viitattu 17.11.2025 ↩
Käytettynä yksittäismaahantuodut henkilöautot merkeittäin, käyttövoimittain ja käyttöönottovuosittain 2014-2025 Viitattu 17.11.2025 ↩
BMW Hinnasto 17.11.2025 Viitattu 17.11.2025 ↩
Volkswagen Hinnasto 17.11.2025 Viitattu 17.11.2025 ↩
